Wszystko wskazuje na to, że po 100 latach most na Odrze w Nowej Soli przejdzie na emeryturę. Obok powstanie nowy, który ma służyć kolejne 100 lat.
Od dawna wiadomo, że most na Odrze nie jest w najlepszym stanie.
– On stwarza zagrożenie – mówi nam pan Henryk i pokazuje zdjęcie, które zrobił na spacerze. – Ktoś ukradł klapy zabezpieczające na moście. Przecież tam ktoś może wpaść do rzeki – tłumaczy nowosolanin.
Zarząd Dróg Wojewódzkich już od dłuższego czasu wie, że z mostem trzeba zrobić porządek. Rozważano jego remont, który miał się skupić głównie na odświeżeniu górnej części. Sporo zmieniło się po ostatniej powodzi. Ekspertyzy wykazały, że niezbędna jest nie tylko przebudowa części pomostowej, ale przede wszystkim posadowienia.

– Uszkodzenia są tak dalekie, że musielibyśmy rozebrać cała płytę, czyli wykluczyć transport na drodze wojewódzkiej 315, co przy tym natężeniu ruchu jest niedopuszczalne. Musielibyśmy więc wybudować obok tymczasowy most objazdowy. Suma tych inwestycji byłaby kosztowo porównywalna z wybudowaniem nowego mostu – tłumaczy Krzysztof Kocik, zastępca dyrektora ZDW.
Most na 100-letnią rocznicę
Zapadła decyzja, żeby wybudować nowy most. Szacuje się, że będzie to koszt między 80 a 100 mln zł. ZDW chce jednak sięgnąć po środki unijne. W listopadzie ma się odbyć konkurs, w którym chce aplikować o 82,9 mln zł. Ponoć komitet monitorujący wydawanie środków unijnych w województwie lubuskim już wstępnie zatwierdził tę kwotę.
– Jeśli tylko dostaniemy dofinansowanie, chcemy ogłosić przetarg na budowę nowego mostu – zapowiada K. Kocik. Przetarg ma być w formule „zaprojektuj-wybuduj”, czyli firma, która go wygra, będzie miała za zadanie stworzenie projektu, a później wybudowanie mostu.
– Chcemy, żeby most był wybudowany w takiej samej klasie jak ten w Milsku, żeby służył 100 lat. Dodatkowo ma być zaprojektowany ze ścieżką rowerową – mówi K. Kocik. Na obecnym moście są tylko „korytarze techniczne”, z których korzystają piesi i rowerzyści.
Most powstałby obok obecnie istniejącego. W ZDW słyszy się, że prawdopodobnie przy skrzyżowaniu do Starej Wsi powstałoby rondo i podobno też przy wyjeździe z mostu.
Na razie ciężko jeszcze mówić o datach. Przetarg na most w Pomorsku trwał osiem miesięcy. Dopiero po tym czasie zaczęto projektować, a na koniec budować most.
– Ktoś odszukał w archiwach, że ten most zbudowano w 1932 roku, więc przed 100-letnią rocznicą będzie odbiór nowego. Taki jest plan – mówi K. Kościk.
Most ma strategiczne znaczenie dla regionu, zwłaszcza że kanadyjska firma Lumina Metals stara się o koncesję wydobywczą złóż miedzi położonych w regionie Kolska, Siedliska i gminy wiejskiej Nowa Sól.